‘Een internationale bioscoopfilm zou meesterlijk zijn’

Hoogeveensche Courant | Reinier de Boer
Klik hier voor de artikel op de Hoogeveensche Courant site.
Hoogeveen - Eindelijk was het dan zo ver. Na 2,5 jaar hard werken konden Zainal Palmans en Fians Moorrees hun film Z-Fury presenteren. De première vond zondag 7 oktober plaats in, uiteraard, Hoogeveen. Dat blijft de basis van waaruit de filmmakers opereren.De reacties waren lovend en Palmans en Moorrees zien Z-Fury als springplank naar een volgend project. Doel is de realisatie van een internationale bioscoopfilm. Daarvoor is de stichting Artistic Dreamers opgericht. Binnen vijf jaar moet de film er zijn. Zainal Palmans geniet nog steeds na van de première van Z-Fury in Vue Hoogeveen waar 52 genodigden genoten van de film. Na enkele korte films was het de eerste keer dat hij en zijn neef Fians Moorrees een film van 45 minuten konden tonen.
‘Zo’n première maakten we voor het eerst mee en het was een erg leuke dag. Twee weken geleden mochten we de film al zien op een groot scherm in de bioscoop. Dat was magisch. Het luchtte ook op, want bij het zien van de film voel je het proces van de totstandkoming weer, want het was soms best zwaar,’ zegt Palmans. De première vergde de nodige voorbereiding en de makers zijn trots op het resultaat dat goed ontvangen werd door de bezoekers. ‘We hebben voor de première de bezoekers geselecteerd. Dat waren vooral acteurs, actrices, sponsors en de crew. Het programma duurde 2,5 uur waarbij de film Z-Fury het hoofdmenu was. We kregen veel positieve reacties.’
Internationale bioscoopfilm
De ambitieuze neven gaan na deze flinke klus niet achterover leunen en genieten van het succes, ze willen meer. Deze film moet de opmaat zijn voor een verdere carrière met als uiteindelijk doel een internationale bioscoopfilm met acteurs uit binnen- en buitenland. ‘Onze insteek is duidelijk: deze film gebruiken we als springplank om te komen tot een lange film die in allerlei bioscopen gedraaid wordt. Als dat lukt, dan zou dat meesterlijk zijn’, droomt Zainal Palmans al van het idee. ‘Z-Fury is niet in verschillende Nederlandse bioscopen te zien, want daarvoor is 45 minuten gewoon te kort. We gebruiken de film als promotie en die is dan ook gratis op onze website te zien.’
Leesboek
In 2019 wordt er een begin gemaakt met de internationale film. ‘Eerst moet het verhaal bedacht worden en daar gaan we de tijd voor nemen. Wie het verhaal gaat schrijven weten we nog niet. We willen graag in contact komen met mensen die goed kunnen schrijven. Het kan een thriller/drama worden en het hoeft dus niet per se een horrorfilm te worden. Als het verhaal klaar is gaan we een leesboek maken. Van dat verhaal maken we dan een filmscript.’
Als het boek klaar is worden er acteurs en actrices gezocht. ‘Ja, dan gaan we de cast vormen en zoeken we internationale en nationale acteurs. We kijken verder dan Nederland en België. We mikken op de hele wereld. Onze insteek is dat onze film over vijf jaar in verschillende bioscopen te zien is. Als dat lukt zou dat meesterlijk zijn. Dan zetten we Hoogeveen op de kaart, want Hoogeveen blijft onze basis.’ Het is een flinke klus, maar Zainal Palmans heeft er alle vertrouwen in dat zijn grote droom uit gaat komen. ‘Het is een zeer ambitieus plan, maar we hebben er goed over nagedacht. We moeten flink aan de bak, maar ik ben ervan overtuigd dat het een heel mooi avontuur wordt. Een film maken die in de bioscopen gedraaid kan worden is iets anders, dan dat we nu gedaan hebben. We moeten investeren in nieuwe apparatuur. We hebben bijvoorbeeld een echte montagestudio nodig met betere pc’s, die grotere bestanden kunnen verwerken. Ik ben op zoek naar een huis waar ik een studio kan inbouwen. Het zou ook mooi zijn als je een loods kunt huren waar je een filmset kunt opbouwen en opnames kunt maken.’
Intensief
Palmans en Moorrees staan de komende jaren voor een enorme uitdaging, maar voorlopig kunnen ze nog wel even nagenieten van het succes van Z-Fury. De film is met een budget van slechts 7.000 euro gemaakt en is door middel van crowdfunding tot stand gekomen. Binnen veertig dagen was het benodigde bedrag binnen.
Palmans functioneerde als regisseur en voor hem was het een onvergetelijke ervaring. ‘Het was als regisseur best moeilijk en intensief. Je wilt een goede kwaliteit leveren en sommige scènes waren best heftig. Er hebben 150 mensen meegeholpen en dit was de eerste keer dat ik met zo’n grote set werkte. Sommige dagen waren echt zwaar. Ik kwam ’s avonds soms met pijn in mijn voeten thuis.’
De opnames vonden plaats op verschillende locaties, zoals het MAC, de voormalige Parkschool, De Terp, het gemeentehuis, Zuidwolde, Hijken en zelfs bij de kerncentrale in het Belgische Doel. ‘Het is best bijzonder dat er beelden uit het voormalige MAC in de film zitten, terwijl de school inmiddels met de grond gelijk is gemaakt.’ Palmans heeft veel geleerd van dit project. ‘Het is een grote test geworden. Je leert van de dingen die niet goed zijn gegaan. Soms werden afspraken niet nagekomen en misschien is het wel goed dat dergelijke dingen gebeuren, want een volgende keer ben je erop voorbereid en ben je voorzichtiger.’
Montage
Na de opnames begonnen Palmans en Moorrees aan het monteren van de film. Dat heeft een jaar geduurd. ‘We hadden zo’n twintig uur filmmateriaal geschoten en dat moest teruggebracht worden naar 45 minuten. Twee keer in de maand hebben we bij mij thuis gemonteerd. In totaal heeft ons dat driehonderd uur gekost. Elke scène sloegen we op in een apart mapje en dan gingen we selecteren. Alle puzzelstukjes zetten we achter elkaar, zodat er een vloeiende lijn ontstond. Daarna moest het geluid nog toegevoegd worden en dat moest synchroon lopen met de beelden. Dat was een moeilijk proces. We hebben soms ook nog zelf teksten ingesproken.’
Tijdens het montageproces kwamen Palmans en Moorrees erachter dat bepaalde scènes niet helemaal klopten. ‘We hebben zelfs nog op het laatste moment nieuwe opnames moeten maken. Zo zijn we opnieuw naar Doel geweest om extra opnames te maken. Ook de scènes die in De Terp in Hoogeveen spelen, zijn dit jaar nog opgenomen. We hebben zo nu en dan nog wat bij moeten schaven. Toen de beelden en het geluid klaar waren moest de muziek nog toegevoegd worden. Fians heeft de muziek gecomponeerd. In september 2018 was de film definitief klaar.’
Zombies
De films van de neven zijn vrijwel altijd horrorfilms. ‘We houden van horror, maar dit was de eerste keer dat we een film met zombies hebben gemaakt. Dat zie je niet zo vaak in Nederland, want dat is eigenlijk typisch Amerikaans. Ik kijk heel veel horrorfilms en daar haal ik mijn inspiratie uit. Je kunt je eigen fantasie erin kwijt en het is pure fictie. Dat maakt het niet zo complex. Het is echt een speeltuin om dit voor je plezier te maken.’
Stichting Artistic Dreamers
Om de ambitieuze plannen te kunnen verwezenlijken is de stichting Artistic Dreamers opgericht op 14 maart 2018. Tijdens de première gaven de initiatiefnemers een presentatie over de nieuwe stichting. Het bestuur van de stichting bestaat uit voorzitter Zainal Palmans, secretaris Maikel Palmans, penningmeester Michel Stempher, algemeen adjunct Marcel Pieters en pr-man Jeroen Huisjes.
‘De stichting focust zich op het stimuleren en ondersteunen van jongeren met creatief talent. We initiëren projecten op het gebied van film, muziek, kunst, design en lifestyle. We bieden jeugdig creatief talent een podium en we willen ze een kans geven in de maatschappij (Nederlandse filmindustrie). Wij hebben een passievol team dat een concrete bijdrage wil leveren aan het maken van films in Nederland en de inspiratie van iedereen wil verrijken.’
Concreet betekent het dat de stichting op zoek gaat naar talent dat gaat helpen bij het maken van films. ‘Ja, we willen daarmee een breed publiek opbouwen. We zetten goede doelen op en we willen samenwerken met andere stichtingen en organisaties. Een concreet voorbeeld zou kunnen zijn dat een bedrijf een logo nodig heeft. Wij kunnen dat faciliteren vanuit ons netwerk. Deze manier is nodig, want in financieel opzicht lukt dat bijvoorbeeld met mijn eigen bedrijf niet. De stichting heeft alleen donaties en sponsoring en kan alleen maar daardoor overleven. We gaan de komende tijd onze stichting promoten en donaties werven op weg naar onze internationale speelfilm. Daar hebben we minimaal 100.000 euro voor nodig en ons doel is om over vijf jaar onze speelfilm klaar te hebben.’
Ondertussen zitten Palmans en Moorrees niet stil, want zij gaan in die tijd gewoon door met het maken van korte films. ‘Ja, we blijven andere films maken en we doen mee met filmfestivals. We willen workshops en trainingen opzetten en we organiseren filmavonden en filmkwissen. Ik denk dat het nog drukker voor ons wordt’, realiseert Zainal zich.